Sunday, June 3, 2018

Raha tuo statuksen

Näin painajaisia. Jo nyt vaikuttaa siltä, että tästä tulee tavallista hankalampi päivä. Raha-asiat pyörivät mielessä kaiken muun seassa. Eivät kuitenkaan vielä tällä hetkellä valtaa ajatuksia kokonaan. Toivottavasti tästä postauksesta saa jotain tolkkua.

Oletko koskaan ollut siinä tilanteessa, että joku on oikeasti kehdannut moittia sinua siitä, että sinulla ei ole rahaa?

Itse olen, muistan sen tilanteen vieläkin. Kyseessä oli ystäväni vuosia sitten, minulla olivat luottotiedot sekä pienet, mutta säännölliset tulot. Niin ironista kuin se onkin, olen ollut rahasta aina aivan saatanan tarkka. Oikeastaan olen pihi.

Tilanne oli siis se, että maksoin pienestä palkasta laskuni, vuokrani ja laitoin osan säästöönkin. Kun on ollut koko ikänsä köyhä, alkaa oppia pelkäämään sitä Seuraavaa Päivää. Tämä ystäväni olisi halunnut lähteä johonkin, tarvitsi seuraa. Kun jälleen vastasin, että muuten käy, mutta minulla ei ole rahaa, hänellä napsahti.

Muistan vieläkin kuinka hän tiuski että miten minulla ei voi koskaan olla rahaa ja että ymmärränkö miten raskas olen ystävänä kun kanssani ei voi suunnitella mitään, koska minulla ei ole rahaa. Emme ole enää tämän ihmisen kanssa aktiivisesti tekemisissä. Jos tapaamme, olemme kohteliaita ja puhumme neutraaleista asioista. Silti hänen kanssaan on aina sellainen olo, että olen jotenkin alempiarvoinen. Olen oppinut varomaan kenen kanssa puhun rahasta.

Raha on perseestä. Ennen kaikkea se määrittelee sinulle statuksen. Jos olet köyhä, olet automaattisesti jotenkin lahjaton tai laiska, huono ihminen. Jos taas tienaat mukavasti ja sinulla on se omistusasunto, auto ja yhteiset lomamatkat tuttavapariskuntien kanssa Euroopan aurinkorannoilla, olet ok. Rikkaiden ihmisten elämästä en osaa sanoa mitään, joten olen hiljaa.

Luojan kiitos kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ajattele vain rahaa. Minun tämän hetken tilanteestani tietää vain muutama ihminen, vain yksi heistä on minulle todella läheinen. Emme puhu asiasta joka päivä ja koko ajan, minun taloudellinen tilanteeni ei vaikuta ystävyyteemme.

Vaikka aiemmin kehotin puhumaan luottotiedottomuudesta, jäi sanomatta, että harkitkaa tarkkaan kenelle siitä puhutte.

No comments:

Post a Comment